TIPS



Tänkte tipsa om lite tränings knep som jag brukar köra med. Som faktiskt fungerar, eller ja, för mig iallafall!
1. Lura hjärnan
Om vi tar mig som ex som kör 3x15 på nästan alla övningar jag kör när jag tränar. Detta är såklart beroende på övning, var och när. Tex om vi har fys på innebandyn räknar jag inte utan då kör vi på tid. Men om man nu kör 15x3 istället då för att räkna till 15 så räknar man till 10 och sen börjar man om på 1 och räknar till 5. Då lurar man hjärnan och blir på så sätt att orka mer. Värt ett försök att testa iallafall?
2. Positiva tankar
Detta har man hört 100gånger att positiva tankar gör så att man orkar mer och ja, det är faktiskt sant! Tänker du "nej fyfan jag orkar inge mer" då är det ganska självklart att man inte orkar heller. Men om du byter ut dom mot tex "Never give up" Dessa 3ord går på repeat i huvudet på mig när jag tränar och tro det eller ej. Men jag orkar mer och ibland när jag är som allra tröttast tar jag i ännu mer.
3. Bestäm dig & gör det
Det är lätt att gå omkring och tänka "idag när jag kommer hem från skolan ska jag ut och springa". Så kommer man hem från skolan, sätter sig i soffan och äter något. Så blir man så himla trött och så tänker man "äh, jag orkar inte springa idag. Jag gör det imorgon istället" Känner ni igen er? Det gör jag. Om ni bestämmer er för något så måste det bli så också. Jag brukar ha som ett knep att man skriver upp i en "träningsbok" att man ska ut och springa. Jag gör nästan allt för att jag verkligen måste göra det. Kom på nått knep som skulle passa dig bra.
4. Extra peppning
Jag behöver nästan alltid peppning. Mer än det man kan ge sig själv. En tränare, föräldrar, kompisar. Ja vad som helst. Tänk på att det är inställningen som gör resultatet. Värt att programera in i huvudet.
5. Träningskompis?
Många säger att de är lättare att träna med en kompis då man får mer peppning osv osv. Både ja och nej. Jag blir extra peppad och orkar mer. Tävliningsmänniska som jag är så om jag ser någon som jag vet är bättre än så måste jag också göra de minst lika bra om inte bättre. Men om man gymmar själv eller tränar i huvudtaget blir tankarna bara på sig själv. Det tar mindre tid, man hinner mer = man får mer träning.
Hoppas mina råd och tips fungerar. Jätte kul om ni berättar om dom gör det! Be care

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0